Ik huur

Ben jij huurder van een woning van LeefGoed en heb je nog vragen? Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen.

Vind je niet wat je zoekt?

Geef ons een seintje. We helpen je graag naar de meest geschikte woning.

Ik huren, meer info over huren bij woonmaatschappij LeefGoed in Kempen

Mijn woning

Wil je iets laten herstellen of onderhouden in je woning?

Controleer in het ZIEZO-boekje wie de herstelling moet uitvoeren: jij of LeefGoed.

Is de herstelling voor LeefGoed? Geef ons je herstelling door:

Heb je een dringend technisch probleem op een sluitingsdag van LeefGoed of tijdens het weekend? 👉 Dan kan je van 9 tot 16 u. bellen naar ons noodnummer 014 55 91 91.

Check deze andere noodnummers.

LeefGoed is zelf verzekerd tegen brand aan het gebouw zelf. Als er schade is aan het gebouw betaalt onze verzekering dit terug. Je moet je dus niet zelf verzekeren voor schade aan het gebouw.

We raden aan om een inboedelverzekering af te sluiten. Ook sluit je best een familiale verzekering af:

  • Een inboedelverzekering verzekert jouw inboedel (meubels, elektrische apparaten, persoonlijke zaken, …) tegen schade door brand, waterschade, storm, … 👉 Lees meer over hoe/waar je een inboedelverzekering kan afsluiten.
  • Een familiale verzekering (ook wel de burgerlijke aansprakelijkheid (BA)) dekt materiële en lichamelijke schade die jij, een gezinslid of je huisdier in je privé veroorzaakt bij anderen. Stel bv. dat je kind tijdens het spelen bij de buren een vaas omver trapt, dan is dit verzekerd.

Dat kan alleen als je een goede reden hebt.

Bijvoorbeeld:

  • Je ben wat moeilijker te been en zou graag je bad vervangen door een douche.
  • Je wil graag een vliegenraam plaatsen zodat je je raam kan laten openstaan zonder dat insecten in je woning vliegen.

TIP: In ons Reglement van inwendige orde (RIO) lees je wat je wel en niet mag veranderen. Meestal moet je toestemming vragen aan LeefGoed.

Daarvoor kan je het aanvraagformulier gebruiken.

Je mag de aanpassing pas doen nadat je schriftelijke goedkeuring krijgt van ons.

  • voor individuele ketels: van 30 september tot 1 april kan je elke werkdag tussen 8 en 17 u. rechtstreeks bellen naar 0475 28 56 89.
  • voor collectieve installaties: bel LeefGoed op het nummer 014 55 91 00.

LeefGoed en andere woonmaatschappijen hebben Aster opgericht: een organisatie die op zoveel mogelijk daken van sociale woningen zonnepanelen wil plaatsen. De firma EnergyVision plaatst die zonnepanelen.

  • Liggen er al zonnepanelen op jouw dak? Dan geniet jij van goedkope en duurzame elektriciteit.
  • Liggen er nog geen zonnepanelen op jouw dak? Misschien gebeurt dat nog. Niet al onze woningen krijgen zonnepanelen. We plaatsen ze alleen waar we veel zonnestroom kunnen opwekken.

Lees er meer over.

Mijn huurcontract

Je huurcontract bestaat uit een ingevulde huurovereenkomst, samen met het reglement van inwendige orde en andere bijlagen.

De plaatsbeschrijving is een document met het overzicht van de staat van de woning op het moment dat je ze aanvaardt.

Je overloopt dit samen met de LeefGoed-medewerker op een afgesproken moment bij het overhandigen van de sleutels van je nieuwe huurwoning. Het is belangrijk om goed mee te volgen tijdens de plaatsbeschrijving.

Wanneer je de huurwoning verlaat, overlopen we die plaatsbeschrijving opnieuw. Afhankelijk van de staat van de woning bij je vertrek en de genoteerde bevindingen op de plaatsbeschrijving, maken we je eindafrekening op. Alle openstaande facturen en kosten voor herstellingen worden afgetrokken van de waarborg. Wat overblijft wordt op je rekening gestort.

Ja. Wanneer je een huurovereenkomst afsluit, moet je ook een huurwaarborg betalen. De waarborg is 2 x de basishuurprijs van jouw woning (met een maximum van 1 111 euro in 2023).

Je betaalt de huurwaarborg voordat je de sleutels van je huurwoning krijgt. Bij het einde van de huurovereenkomst maken we op basis van de plaatsbeschrijving en de staat van de woning je eindafrekening op. Alle openstaande bedragen en de kosten voor herstellingen worden afgetrokken van de waarborg. Wat overblijft wordt op je rekening gestort.

Niet iedereen die in een sociale huurwoning woont, is huurder van die woning. Iedereen die er woont en de huurovereenkomst niet mee ondertekende, is een ‘bijwoner’.

Wat is het verschil tussen huurders en bijwoners? Hier lees je de verschillen.

Mijn huurprijs

Heb je problemen om je huur te betalen? Praat erover met ons. Je kan ons bellen (014 55 91 00), e-mailen (huurachterstal@leefgoed.be) of:

Kom langs in een loket. Wacht niet te lang om ons te informeren.

Bovenop je huurbedrag kunnen nog bijkomende maandelijkse kosten komen, zoals het onderhoud en elektriciteit van gemeenschappelijke delen, het onderhoud van centrale verwarming, gezamenlijke afvalophaalsystemen, enz. Dit zijn de huurlasten.

De huurlasten kunnen verschillen van wijk tot wijk en zelfs van woning tot woning.

Je moet je huur vóór de 10e van elke maand overmaken ons rekeningnummer BE51 4144 0143 7162.

Vermeld bij die betaling altijd je OGM-nummer. Dat nummer vind je onderaan op je huurprijsberekening en begint met +++ 000/ …./…. +++.

De meest eenvoudige manier om de huur correct te betalen is via domiciliëring

Met een domiciliëring geef je toestemming aan LeefGoed om je huur automatisch te innen bij je bank en het bedrag dus van je rekening te halen. Da’s handig voor betalingen die regelmatig terugkomen, zoals je huur. De huur wordt automatisch en precies op tijd betaald, zolang er maar genoeg geld op je zichtrekening staat.

Hoe een domiciliëring voor je huurprijs starten?

  1. Heb je al een bestendige of doorlopende opdracht voor de betaling van je huur en wil je een domiciliëring aangaan? Dan moet je die bestendige opdracht via je bank app of via je bankkantoor laten stopzetten.
  2. 👉 Vul dit mandaat in, onderteken het en bezorg het ons:
    • Via post: LeefGoed t.a.v. team Financiën, Kameinestraat 3, 2440 Geel.
    • Breng het binnen in één van onze kantoren (in Geel, Herentals of Westerlo) of drop het in de brievenbus van een kantoor.
    • Mail het naar financiën@leefgoed.be.

Als je gezinssituatie verandert, vragen we je om ons dat zo snel mogelijk te laten weten.

Komt er iemand bijwonen – definitief of tijdelijk – dan moet je hiervoor altijd schriftelijke goedkeuring vragen aan LeefGoed.

Lees er meer over.

Ik verhuis

Je woont bij ons, maar je wil graag verhuizen. Dan mag je een andere woning vragen. Dat noemen we een ‘mutatie’.

Je schrijft je opnieuw in als kandidaat-huurder. Je komt op de gewone wachtlijsten terecht; je hebt dus geen voorrang.

Lees hier meer over hoe een andere woning te vragen.

Als huurder bij LeefGoed kan je je huur alleen opzeggen met een aangetekende brief of door een opzegdocument in onze kantoren in te vullen.

De standaard opzegtermijn bedraagt 3 maanden en start op de eerste dag van de volgende maand nadat het opzegformulier werd bezorgd.

💡Tip: Bekijk deze info. Hier lees je wat te doen in welke situaties.

Mijn buren/goed samenleven

Je buren kies je niet. Ze wonen gewoon naast, boven of onder je. Toch heb je dagelijks met elkaar te maken. Door rekening te houden met elkaar blijft het leuk in jouw buurt.

In ons Reglement van inwendige orde vind je praktische regels verbonden aan het huren bij ons. Als iedereen die regels volgt, is het aangenaam wonen en samenleven in onze buurten!

Enkele tips voor een goed contact:

  • Groet je buren, dat is aangenaam.
  • Maak een praatje, dan weet je wat er leeft.
  • Zorg dat het stil is tussen 22 uur ’s avonds en 6 uur ‘s morgens.
  • Laat geen voorwerpen of afval slingeren in de gang of op de stoep.
  • Help spontaan een handje als je ziet dat je buur het kan gebruiken.

Merk je dat een bewoner de regels niet respecteert?

Spreek die persoon aan. Misschien kent die niet alle regels. Als het gesprek geen oplossing biedt, kan je LeefGoed contacteren:

Samen zorgen we voor een fijne buurt!

Dat kan! Bezorg ons dit aanvraagformulier ingevuld terug. Via mail naar socialedienst@leefgoed.be of breng het binnen in een van onze loketten.

Denk maar aan een barbecue, straatontbijt, buurtbingo, … Lees meer over de voorwaarden.

TIP: Kijk ook eens op de website van je gemeente. Veel gemeenten ondersteunen activiteiten die hun inwoners zelf organiseren. Via de trefwoorden ‘evenement’ of ‘evenementenloket’ vind je snel hoe je ondersteuning voor jouw buurtactiviteit kan aanvragen.

LeesGoed: nieuwsbrief voor onze bewoners

Heb je vragen?

Stel ze ons zeker. We helpen je graag.

Scroll naar boven