Je huur betalen kan ook via domiciliëring. Dat kan handig zijn. Tijd- en kostenbesparend. Maar zeker ook wanneer je huurprijs wijzigt.
Voor regelmatig terugkerende betalingen, zoals je maandelijkse huurprijs, heb je twee manieren om je betaling automatisch te laten verlopen: via bestendige opdracht (ook wel doorlopende betalingsopdracht genoemen) of via domiciliëring.

Het grote verschil tussen beide automatische betaalprocedures is dat je bij een domiciliëring onze woonmaatschappij de toestemming of een mandaat geeft om de huurprijs automatisch van je bankrekening te halen. Bij een doorlopende betalingsopdracht geef jij zelf aan je bank de opdracht om de betaling te doen.
Jouw voordelen van domiciliëring
- De betaling gebeurt automatisch en op tijd. Zo vemijd je herinneringskosten voor een vergeten betaling.
- Binnen bepaalde tijd heb je het recht om je betaling te herroepen.
- Je huurprijs wijzigt aan het begin van elk kalenderjaar (en eventueel tussendoor als een gezinssamenstelling wijzigt, iemand met pensioen gaat, …). Met een domiciliëring hoef jij niets te doen. Het bedrag wordt automatisch aangepast.
Het verschil met een doorlopende opdracht? We lichten nog even toe:
Wat is een domiciliëring?
Met een domiciliëring geef je toestemming aan LeefGoed om je huur automatisch te innen bij je bank en het bedrag dus van je rekening te halen. Da’s handig voor betalingen die regelmatig terugkomen, zoals je huur. De huur wordt automatisch en precies op tijd betaald, zolang er maar genoeg geld op je zichtrekening staat.
Wat is een doorlopende betalingsopdracht?
Met een doorlopende betalingsopdracht geef je jouw bank de opdracht om op een vaste datum - bijvoorbeeld de vijftiende van elke maand - een bedrag te storten op een bepaalde rekening. Zo’n opdracht beheer je volledig zelf en kan je dus ook op elk moment zelf aanpassen of stopzetten.
Een domiciliëring voor je huurprijs starten?
- Heb je al een bestendige of doorlopende opdracht voor de betaling van je huur en wil je een domiciliëring aangaan? Dan moet je die bestendige opdracht via je bank app of via je bankkantoor laten stopzetten.
- 👉 Vul dit mandaat in, onderteken het en bezorg het ons:
- Via post: LeefGoed t.a.v. team Financiën, Tongerlodorp 1, 2260 Westerlo.
- Breng het binnen in één van onze kantoren (in Geel, Herentals of Westerlo) of drop het in de brievenbus van een kantoor.
- Mail het naar financiën@leefgoed.be.
Heb jij nog vragen rond domiciliëring?
Geef ons een seintje op 014 55 91 00 of via info@leefgoed.be. We helpen je graag.