Ben jij huurder van een woning van LeefGoed en heb je nog vragen? Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen.
Vind je niet wat je zoekt?
Geef ons een seintje. We helpen je graag naar de meest geschikte woning.
Mijn woning
Wil je iets laten herstellen of onderhouden in je woning?
Controleer in het ZIEZO-boekje wie de herstelling moet uitvoeren: jij of LeefGoed.
Is de herstelling voor LeefGoed? Geef ons je herstelling door:
- telefonisch op 014 55 91 00 (keuze 1)
- maandag t.e.m. vrijdag van 9 – 12 u.
- maandag- en donderdagnamiddag van 14 – 16 u.
- elke 1ste en 2de maandag van de maand van 16 – 18 u.
- elke 3e donderdag van de maand van 16 – 18 u.
- via mail aan herstellingen@leefgoed.be.
Heb je een dringend technisch probleem op een sluitingsdag van LeefGoed of tijdens het weekend? 👉 Dan kan je van 9 tot 16 u. bellen naar ons noodnummer 014 55 91 91.
LeefGoed is zelf verzekerd tegen brand aan het gebouw zelf. Als er schade is aan het gebouw betaalt onze verzekering dit terug. Je moet je dus niet zelf verzekeren voor schade aan het gebouw.
? We raden aan om een inboedelverzekering af te sluiten. Ook sluit je best een familiale verzekering af:
- Een inboedelverzekering verzekert jouw inboedel (meubels, persoonlijke zaken) tegen schade door brand, waterschade, storm, …
- Een familiale verzekering (ook wel de burgerlijke aansprakelijkheid (BA)) dekt materiële en lichamelijke schade die jij, een gezinslid of je huisdier in je privé veroorzaakt bij anderen. Stel bv. dat je kind tijdens het spelen bij de buren een vaas omver trapt, dan is dit verzekerd.
Ons Reglement van inwendige orde (RIO) beschrijft wat je wel en niet mag veranderen. Meestal moet je toestemming vragen aan LeefGoed.
Daarvoor kan je het aanvraagformulier gebruiken.
- voor individuele ketels: van 1 april tot 30 september kan je elke werkdag tussen 8 en 17 u. rechtstreeks bellen naar 0475 28 56 89.
- voor collectieve installaties: bel rechtstreeks naar 03 205 53 50.
LeefGoed en andere woonmaatschappijen hebben Aster opgericht: een organisatie die op zoveel mogelijk daken van sociale woningen zonnepanelen wil plaatsen. De firma EnergyVision plaatst die zonnepanelen.
Liggen er al zonnepanelen op jouw dak?
Dan geniet jij van goedkope en duurzame elektriciteit.
In dit boekje vind je info over hoe die zonnepanelen werken, wat je moet betalen …
Nog vragen? Kijk op de website van Aster of mail naar aster@energyvision.be.
Liggen er nog geen zonnepanelen op jouw dak?
Misschien gebeurt dat nog. Niet al onze woningen krijgen zonnepanelen. We plaatsen ze alleen waar we veel zonnestroom kunnen opwekken.
Als we zonnepanelen op jouw dak leggen, dan krijg je daarover enkele brieven van Aster en EnergyVision met info over
- wanneer EnergyVision zonnepanelen op jouw dak plaatst
- wanneer ze de installatie aansluiten en keuren. Daarvoor moeten ze even in jouw woning zijn. Zorg dus dat je thuis bent op de datum die in die brief staat.
- lukt dat echt niet? Vraag aan familie, vrienden of buren of zij de deur kunnen openen voor de techniekers van EnergyVision. Of neem contact met Aster om een nieuwe datum af te spreken. Bel naar 03 369 83 53 (op werkdagen van 8 tot 16 uur).
Mijn huurcontract
Je huurcontract bestaat uit een ingevulde huurovereenkomst, samen met het reglement van inwendige orde en andere bijlagen.
De plaatsbeschrijving is een document met het overzicht van de staat van de woning op het moment dat je ze aanvaardt.
Je overloopt dit samen met de LeefGoed-medewerker op een afgesproken moment bij het overhandigen van de sleutels van je nieuwe huurwoning. Het is belangrijk om goed mee te volgen tijdens de plaatsbeschrijving.
Wanneer je de huurwoning verlaat, overlopen we die plaatsbeschrijving opnieuw. Afhankelijk van de staat van de woning bij je vertrek en de genoteerde bevindingen op de plaatsbeschrijving, maken we je eindafrekening op. Alle openstaande facturen en kosten voor herstellingen worden afgetrokken van de waarborg. Wat overblijft wordt op je rekening gestort.
Ja. Wanneer je een huurovereenkomst afsluit, moet je ook een huurwaarborg betalen. De waarborg is 2 x de basishuurprijs van jouw woning (met een maximum van 1 111 euro in 2023).
Je betaalt de huurwaarborg voordat je de sleutels van je huurwoning krijgt. Bij het einde van de huurovereenkomst maken we op basis van de plaatsbeschrijving en de staat van de woning je eindafrekening op. Alle openstaande bedragen en de kosten voor herstellingen worden afgetrokken van de waarborg. Wat overblijft wordt op je rekening gestort.
Mijn huurprijs
Heb je problemen om je huur te betalen? Praat erover met ons. Je kan ons bellen (014 55 91 00), e-mailen (huurachterstal@leefgoed.be) of:
Tijdens een contactmoment of na een afspraak.
Wacht niet te lang om ons te informeren.
Bovenop je huurbedrag kunnen nog bijkomende maandelijkse kosten komen, zoals het onderhoud en elektriciteit van gemeenschappelijke delen, het onderhoud van centrale verwarming, gezamenlijke afvalophaalsystemen, enz. Dit zijn de huurlasten.
De huurlasten kunnen verschillen van wijk tot wijk en zelfs van woning tot woning.
Je moet je huur vóór de 10e van elke maand overmaken ons rekeningnummer BE51 4144 0143 7162.
Vermeld bij die betaling altijd je OGM-nummer. Dat nummer vind je onderaan op je huurprijsberekening en begint met +++ 000/ …./…. +++.
De meest eenvoudige manier om de huur correct te betalen is via domiciliëring.
Met een domiciliëring geef je toestemming aan LeefGoed om je huur automatisch te innen bij je bank en het bedrag dus van je rekening te halen. Da’s handig voor betalingen die regelmatig terugkomen, zoals je huur. De huur wordt automatisch en precies op tijd betaald, zolang er maar genoeg geld op je zichtrekening staat.
Hoe een domiciliëring voor je huurprijs starten?
- Heb je al een bestendige of doorlopende opdracht voor de betaling van je huur en wil je een domiciliëring aangaan? Dan moet je die bestendige opdracht via je bank app of via je bankkantoor laten stopzetten.
- 👉 Vul dit mandaat in, onderteken het en bezorg het ons:
- Via post: LeefGoed t.a.v. team Financiën, Kameinestraat 3, 2440 Geel.
- Breng het binnen in één van onze kantoren (in Geel, Herentals of Westerlo) of drop het in de brievenbus van een kantoor.
- Mail het naar financiën@leefgoed.be.
Als je gezinssituatie verandert, moet je ons dat zo snel mogelijk laten weten.
Bijvoorbeeld:
- Je partner of iemand anders komt bij jou wonen.
- Je bent getrouwd of wettelijk samenwonend.
- Jij en je partner gaan uit elkaar.
- Je kinderen verlaten de woning.
- …
Als er iemand komt bijwonen, dan moet je hiervoor altijd schriftelijke goedkeuring vragen aan LeefGoed.
- Komt er iemand definitief bijwonen?
- Vul dan dit formulier in en bezorg het aan LeefGoed.
- Komt er iemand tijdelijk bijwonen? Dan kan voor een periode van maximum 3 maanden.
- Vul dit formulier in en bezorg het aan LeefGoed.
- Bezorg ons ook een kopie van de identiteitskaart van de bijwoner.
Ik verhuis
Je woont bij ons, maar je wil graag verhuizen. Dan mag je een andere woning vragen. Dat noemen we een ‘mutatie’.
Je schrijft je opnieuw in als kandidaat-huurder. ? Je komt op de gewone wachtlijsten terecht.
Je kunt je huur alleen opzeggen met een aangetekende brief of door een opzegdocument in onze kantoren in te vullen. Je ontvangt van ons dan een bevestiging dat je je opzeg gaf. Belangrijk ➡ Enkel e-mailen of telefoneren is niet genoeg.
De opzeg geldt alleen voor de persoon die de opzeg doet. Wil het ganse gezin de woning verlaten, dan moet ook jouw partner (gehuwd of feitelijk) of de wettelijke samenwoner het opzegdocument ondertekenen. Bijwoners moeten geen opzeg betekenen.
De standaard opzegtermijn bedraagt 3 maanden en start op de eerste dag van de volgende maand nadat het opzegformulier werd bezorgd.
Als een alleenstaande huurder overlijdt, wordt de huurovereenkomst ontbonden op de laatste dag van de tweede maand na het overlijden. De wetgeving bepaalt dat nabestaanden deze 2 maanden huur nog moeten betalen, zelfs als de woning vroeger wordt leeggemaakt.
Overlijdt de hoofdhuurder en blijven er nog bijwoners over? Dan hebben zij het recht om de woning tijdelijk verder te bewonen tot de laatste dag van de zesde maand nadat wij het overlijden vernamen. Deze termijn kunnen we verlengen om billijkheidsredenen tot maximaal vijf jaar. Tijdens deze periode mogen er geen extra personen komen bijwonen. De bijwoners sluiten een bezettingsovereenkomst af met ons.
Bij verhuis naar een woonzorgcentrum of residentiële opvang voor personen met een handicap, geldt een standaard opzegtermijn van één maand. De termijn begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop we je opzegbrief hebben ontvangen.
Mijn buren/goed samenleven
Je buren kies je niet. Ze wonen gewoon naast, boven of onder je. Toch heb je dagelijks met elkaar te maken. Door rekening te houden met elkaar blijft het leuk in jouw buurt.
In ons Reglement van inwendige orde vind je praktische regels verbonden aan het huren bij ons. Als iedereen die regels volgt, is het aangenaam wonen en samenleven in onze buurten!
Enkele tips voor een goed contact:
- Groet je buren, dat is aangenaam.
- Maak een praatje, dan weet je wat er leeft.
- Zorg dat het stil is tussen 22 uur ’s avonds en 6 uur ‘s morgens.
- Laat geen voorwerpen of afval slingeren in de gang of op de stoep.
- Help spontaan een handje als je ziet dat je buur het kan gebruiken.
Dat kan! Bezorg ons dit aanvraagformulier ingevuld terug. Via mail naar socialedienst@leefgoed.be of breng het binnen in een van onze loketten.
Denk maar aan een barbecue, straatontbijt, buurtbingo, … Lees meer over de voorwaarden.
TIP: Kijk ook eens op de website van je gemeente. Veel gemeenten ondersteunen activiteiten die hun inwoners zelf organiseren. Via de trefwoorden ‘evenement’ of ‘evenementenloket’ vind je snel hoe je ondersteuning voor jouw buurtactiviteit kan aanvragen.
LeesGoed: nieuwsbrief voor onze bewoners
December 2024
Bewonersvergaderingen
Heb je vragen?
Stel ze ons zeker. We helpen je graag.