In de Verbueckenstraat in het centrum van Geel brak vorige week woensdag een brand uit in één van onze appartementen. Zeven woongelegenheden zijn onbewoonbaar; één is dat tijdelijk. Deze week verhuizen de eerste bewoners al naar hun nieuwe woning.
De brand werd vorige week woensdag rond het middaguur opgemerkt. Een aantal van onze medewerkers was snel ter plaatse en ontfermde zich samen met de sociale dienst van de stad over hun bewoners. “We begeleidden hen naar het Sociaal Huis, op een steenworp van de getroffen site, waar ze konden bekomen”, zegt algemeen directeur Paul Deckers.
In de late namiddag kreeg de brandweer, die massaal ter plaatse was, de brand onder controle. Omwille van de toen al zichtbare schade en het risico werd beslist om de bewoners niet te laten terugkeren naar hun woningen. De bewoners vonden tijdelijke opvang bij familie en vrienden.
Snelle woonoplossing
De schade aan de woningen is groot: van de 12 wooneenheden in rij zijn er 7 onbewoonbaar en 1 woning is dat tijdelijk. We gingen daarom meteen op zoek naar woonoplossingen voor de bewoners die niet kunnen terugkeren naar hun woning. “We hielden daarbij uiteraard rekening met de specifieke noden van onze bewoners én de regelgeving waaraan we gebonden zijn als maatschappij. Het was voor ons prioritair dat iedereen kon verhuizen naar een geschikte woning in de nabije omgeving.”
Vrijdagavond organiseerde LeefGoed samen met stad Geel een infovergadering voor de bewoners en hun familieleden. 4 gezinnen kregen het verlossende bericht dat ze kunnen terugkeren naar hun woning. 1 bewoner zal tijdelijk herhuisvest worden. Voor 7 andere huurders deden we een voorstel tot definitieve herhuisvesting.
Goede samenwerking met stad Geel en hulpdiensten
LeefGoed is lovend voor het goede werk dat de hulpdiensten leverden en heel dankbaar voor de samenwerking met de stad. “Kort na de brand werkten we al een concrete taakverdeling uit en vanaf dat moment stonden we continu in verbinding met elkaar. Zulke samenwerking is bij een ingrijpende gebeurtenis als deze cruciaal”, aldus Deckers.
De sociale dienst van stad Geel zorgt voor de persoonlijke en psychosociale begeleiding van de getroffen bewoners. Zij biedt onder meer ondersteuning bij de aangifte van schade aan hun inboedelverzekering. Bewoners kunnen ook beroep doen op slachtofferhulp via het CAW.
LeefGoed regelt alles wat met de verhuis te maken heeft: van het vinden van een andere woning over het begeleiden van bewoners bij praktische zaken als de overname van energiecontracten tot het voorzien van een verhuisvergoeding.
“Op maandag 29 april leverde kringloopwinkel Sjans meubelen en huisraad op de nieuwe adressen van onze bewoners. Die kunnen ze gebruiken in afwachting van recuperatie van hun eigen meubels of de aankoop van andere. Medewerkers van onze eigen technische dienst en stad Geel zorgen voor de montage van de meubels. We bekijken nog met de stad hoe we bewoners kunnen helpen bij de verhuis van andere spullen”, stelt Paul Deckers.
Nazorg
Met die verhuis is de kous nog niet af. “We volgen onze bewoners samen met de sociale dienst van de stad intensief op. Zodat zij zich snel thuis voelen in hun nieuwe woning”.