Je huurt een woning van LeefGoed, maar je wil verhuizen? Dan mag je een andere woning vragen.
Opgelet: hieraan zijn kosten verbonden. Je leest er meer over hieronder.
Hoe kan je een andere woning vragen?
Schrijf je opnieuw in als kandidaat-huurder in het centraal inschrijvingsregister (CIR).
Je komt op de gewone wachtlijsten terecht. Je hebt dus geen voorrang. (Check hier in welke situaties je voorrang krijgt.)
Als je een aanbod krijgt en aanvaardt, heb je volgende kosten:
- Een ‘mutatiekost’: administratieve kosten en kosten verbonden aan de nieuwe verhuring zoals het controlebezoek, de vrijgave van de huurwaarborg, de opmaak van de huurovereenkomsten, …
Let op! Deze ‘mutatiekost’ bedraagt € 125. - Een plaatsbeschrijving van je nieuwe woning én van de woning die je verlaat.
- Een nieuwe huurwaarborg.
- De (eventuele) aankoop van een nieuwe kookplaat en koelkast wanneer je die nog niet hebt of als die niet in de nieuwe woning passen.
Wanneer heb jij voorrang?
Je kan voorrang krijgen om te verhuizen. Je komt dan hoger op de wachtlijst te staan. Het betekent niet dat je meteen een andere woning krijgt. Je betaalt in dit geval geen mutatiekost (zie hierboven).
Je kan voorrang krijgen als:
- je gezin groter is geworden door adoptie, pleegzorg, geboorte of vooraf gemelde gezinshereniging én je huidige woning niet groot genoeg meer is.
- je woning te groot is geworden. Bijvoorbeeld als één van de kinderen de woning verlaat.
- je woning niet meer aangepast is aan je fysieke mogelijkheden, beperking, … Een attest van een geneesheer-specialist is altijd nodig.
- je in een aangepaste woning woont en die niet meer nodig hebt.
Heb je hierover vragen?
Geef een seintje op 014 55 91 00. Of maak je afspraak in een van onze loketten.